logo



16
OCT
2023

Εξεταστέα ύλη μαθημάτων Γ. Κατσαδώρου

Η εξεταστέα ύλη των παρακάτω μαθημάτων του Γεωργίου Κατσαδώρου έχει ως εξής:

Λαογραφία. Εισαγωγή στη μελέτη του λαϊκού πολιτισμού

  1. Εισαγωγικά στοιχεία της Λαογραφίας (ορισμός, έννοια του λαού, χαρακτηριστικά των λαογραφικών φαινομένων, η λαογραφική ύλη)
  2. Κοινωνική συγκρότηση (φυσικός χώρος, οικιστική δραστηριότητα, οικογένεια)
  3. Ήθη και έθιμα (εισαγωγικά, ο κύκλος της ζωής)
  4. Λαϊκή τέχνη (εισαγωγικά, λογοτεχνία, μουσική, χορός, αρχιτεκτονική, θέατρο, κινηματογράφος)

 

Ο Αίσωπος και οι μύθοι ζώων στη λαϊκή και τη λόγια παράδοση
Ιστορικά-θεωρητικά ζητήματα του είδους

  1. Οι μύθοι ζώων
  2. Ο θρύλος και η μορφή του Αισώπου
  3. Ο κοινωνικός αισώπειος μύθος
  4. Οι αισώπειοι μύθοι στη (λαϊκή) λογοτεχνία

Η παρουσία του αισώπειου μύθου στο παρελθόν

  1. Η πολλαπλή χρήση του αισώπειου μύθου: Η περίπτωση του Πλούταρχου
  2. Mύθοι ζώων των Μέσων Χρόνων: Η περίπτωση του Οdo of Cheriton
  3. Οι αισώπειοι μύθοι στα χρόνια του Διαφωτισμού

– Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός

− Νεοελληνικός Διαφωτισμός

Η παρουσία του αισώπειου μύθου στους νεότερους χρόνους και στο παρόν

  1. Θέατρο σκιών. Καραγκιόζης
  2. Σύγχρονοι ‘μύθοι ζώων’: Η περίπτωση του Αρκά
  3. Σύγχρονες διακειμενικές αισώπειες απηχήσεις

 

Ο λαϊκός πολιτισμός στην ψηφιακή εποχή

  1. Ο λαϊκός πολιτισμός και η επιστήμη του (λαός και λαϊκός πολιτισμός, μυθολογούσα λαϊκή σκέψη)
  2. Σύγχρονες μορφές και μέσα έκφρασης του λαϊκού πολιτισμού (λαϊκός πολιτισμός και αστικοποίηση, Διαχρονική εξέλιξη των σχέσεων υπαίθρου-πόλης, λαϊκός πολιτισμός, παράδοση και τεχνολογία, ο λαϊκός πολιτισμός στη σύγχρονη τεχνολογική εποχή, η ηλεκτρονική προφορικότητα, λαϊκός πολιτισμός και Τ.Π.Ε.)
  3. Η λαϊκή λογοτεχνία της σύγχρονης εποχής (παραδείγματα)
  4. Οι μεταπλάσεις του παραμυθιού στη σύγχρονη εποχή (παιδαγωγική αξιοποίηση, διάχυση και σε άλλα είδη)
  5. Σύγχρονες διασκευές παραδοσιακών μυθολογικών και παραμυθιακών θεμάτων μέσα από ψηφιακά παιχνίδια (το ψηφιακό παιχνίδι ως ‘νέα οιονεί μυθολογία’: διασκευές ελληνικών παραδοσιακών μυθολογικών και παραμυθιακών θεμάτων στον κυβερνοχώρο, λαϊκός πολιτισμός και ψηφιακό παιχνίδι)

 

Συγκέντρωση και επεξεργασία λαογραφικού υλικού (έρευνα)

  1. Εισαγωγή στην ποιοτική έρευνα
  2. Αφηγήσεις ζωής
  3. Προετοιμασία και διενέργεια συνέντευξης

 

 

Ο διδάσκων