1. Διευθυντής Εργαστηρίου
Σοφός Αλιβίζος, Καθηγητής
2. Δνση/Επικοινωνία
Δημοκρατίας 1, Ρόδος 85132
Κτίριο Κλεόβουλος, 1ος όροφος, Αίθουσα 8
Τηλ./FAX: 22410 99293
3. Εισαγωγικές πληροφορίες
Το εργαστήριο εξυπηρετεί διδακτικές και ερευνητικές ανάγκες στα γνωστικά αντικείμενα Επιστημολογίας, Παιδαγωγικής και Διδακτικής των Γνωστικών Αντικειμένων, Ψυχολογίας, Κλινικής Ψυχολογίας, Παιδαγωγικής και Διδακτικής των Μέσων, Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας, Θεατρικής Αγωγής.
Πιο συγκεκριμένα, το Εργαστήριο καλύπτει τις ερευνητικές, εκπαιδευτικές και διδακτικές ανάγκες του τομέα Παιδαγωγικών Επιστημών και Ψυχολογίας στις ακόλουθες γνωστικές περιοχές:
- Παιδαγωγικές Επιστήμες
- Θεωρίες Μάθησης και Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών
- Εκπαιδευτική Έρευνα
- Εκπαίδευση Ενηλίκων
- Κλινική Ψυχολογία
- Γνωστική Ψυχολογία, Σχολική Ψυχολογία
- Ειδική Αγωγή
- Σχολική Παιδαγωγική
- Διδακτική και Έρευνα της διδασκαλίας
- Παιδαγωγική των Μέσων- Μιντιακή Εκπαίδευση (ΜΜΕ, Κινηματογράφος, ΤΠΕ, Διαδίκτυο)
- Ιστορία των Μέσων στην Εκπαίδευση
- Θεατρική Αγωγή
- Διδακτική των Μέσων και Σχεδιασμός Ηλεκτρονικού Υλικού
- Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση
- Κοινωνική Ένταξη και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
- Συγκριτική Παιδαγωγική.
4. Ομάδες έρευνας του εργαστηρίου
Στο εργαστήριο έχουν δημιουργηθεί δύο κατευθύνσεις με την μορφή ομάδων έρευνας:
- Ψηφιακά Μέσα στην Εκπαίδευση και Γραμματισμός στα Μέσα. Στην πρώτη εντάσσονται και οι δραστηριότητες για την κινηματογραφική παιδεία και γραμματισμός – Παραγωγή εκπαιδευτικών ταινίων
- Ψυχολογία, Κλινική Ψυχολογία και Ειδική Αγωγή
5. Το δυναμικό του εργαστηρίου
Μέλη ΔΕΠ, Ε.ΔΙ.Π.
Στο εργαστήριο συνεργάζονται: 5 μέλη ΔΕΠ, 2 Ομότιμα μέλη ΔΕΠ, 1 μέλος Ε.ΔΙ.Π.
- Αλιβίζος Σοφός, Καθηγητής, Γνωστικό Αντικείμενο: Παιδαγωγική με έμφαση στην Παιδαγωγική των Μέσων
- Ασημίνα Τσιμπιδάκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Γνωστικό Αντικείμενο: Ειδική Αγωγή
- Κλαδάκη Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Γνωστικό Αντικείμενο: Θεατρική Αγωγή στην Α’/θμια Εκπαίδευση
- Κώστας Απόστολος, Επίκουρος Καθηγητής, Γνωστικό Αντικείμενο: Ηλεκτρονικά Περιβάλλοντα Μάθησης και Εκπαίδευσης
- Τουλούπης Θάνος, Επίκουρος Καθηγητής, Γνωστικό Αντικείμενο: Εκπαιδευτική Ψυχολογία
- Σπανός Δημήτριος, Μέλος Ε.ΔΙ.Π., Γνωστικό Αντικείμενο: Πρακτική άσκηση στην Ψηφιακή Μάθηση
Συνεργάτες- ερευνητές
- Δημήτρης Σπανός, Εκπαιδευτικός (M.Ed.), Διδάκτορας Π.Τ.Δ.Ε.
- Φίλιππος Τζώρτζογλου, Εκπαιδευτικός, Υποψήφιος Διδάκτορας Π.Τ.Δ.Ε.
- Κανύχης Παναγιώτης, Εκπαιδευτικός, Υποψήφιος Διδάκτορας Π.Τ.Δ.Ε.
- Σπύρου Σπύρος, Εκπαιδευτικός, Υποψήφιος Διδάκτορας Π.Τ.Δ.Ε.
- Στέφανος Γιασιράνης, Εκπαιδευτικός, Διδάκτορας Π.Τ.Δ.Ε.
Ομότιμα μέλη
- Κωσταντίνος Βρατσάλης, Ομότιμος Καθηγητής, Γνωστικό Αντικείμενο: Θεωρίες μάθησης και Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών
- Αναστασία Τσαμπαρλή, Ομότιμη Καθηγήτρια, Γνωστικό Αντικείμενο: Κλινική Ψυχολογία
Συνεργάτες του Εργαστηρίου στο εξωτερικό
- Ομάδα έρευνας: Prof. Dr. Stefan Aufenanger Medienpädagogik. Johannes Gutenberg Universitätät Mainz, Germany
- Ομάδα έρευνας: Prof. Dr Joubert Christine. Prof. Psychologie Clinigue. Department de psychologiw. Universite de Lyon.
- Ομάδα έρευνας: Prof. Dr Eguier Alberto. President de l’Association Internationale psychanalytique de Couple et de la Famille.
Συνεργάτες Φορείς και Ιδρύματα της Ελλάδας
- 1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου
- 2ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου
- Ειδικό Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου
- Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων (Σ.Σ.Ν.) Δωδεκανήσου
- Δίκτυο Πρόληψης και Προαγωγής Υγείας, Νομού Δωδεκανήσου
- Κέντρο Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕ.ΣΥ.Π)
- Κέντρο Πρόληψης Δίοδος
- Πολιτιστικός Σύλλογος Έρευνας & Προώθησης Αυτοάμυνας Αυτοπροστασίας
- ΕΕΕΕΚ Ρόδου
- Ίδρυμα Χρονίων Παθήσεων «Άγιος Ανδρέας»
- Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας Ατόμων με Αναπηρία «Ελπίδα»
- Οίκος ευγηρίας «Χαραλάμπειο»
Εξοπλισμός εργαστηρίου
Το εργαστήριο σετγάζεται στην Αίθουσα 8 του Κτιρίου Κλεόβουλος και διαθέτει τον ακόλουθο εξοπλισμό, που επιτρέπει την διενέργεια μαθημάτων, σεμιναρίων, επιμορφώσεων, τηλεδιασκέψεων με χωρητικότητα 25-40 ατόμων:
- 1 πλήρες σύστημα τηλεδιασκέψεων
- 1 smartboard
- 6 Η/Υ (desktop)
- 6 laptop
- Wifi
- Εκτυπωτές + scanner
6. Η έρευνα στο Εργαστήριο
Ολοκληρωμένες Διδακτορικές Διατριβές
- Δημήτρης Σπανός (2014). Οι φορητοί υπολογιστές στην εκπαίδευση – μελέτη περίπτωσης ως προς τις συνέπειες για τη διδασκαλία και το μιντιακό γραμματισμό [Επιβλέπων: Σοφός, Α.]
- Απόστολος Κώστας (2015). Ηλεκτρονική κοινότητα πρακτικής άσκησης (e-ΚΠΑ): διερευνητική μελέτη περίπτωσης των κοινοτήτων πρεκτικής με έμφαση στο στοχασμό και την επαγγελματική ταυτότητα των εκπαιδευόμενων εκπαιδευτικών [Επιβλέπων: Σοφός, Α.]
EKT: http://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/36821 - Τσάρπα Ιωάννα (2016), Δια Βίου Μάθηση (Δ.Β.Μ.) και Κοινωνικό – Οικονομική Ανάπτυξη στην Ελλάδα. Η αποδοτικότητα της επένδυσης στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) [Επιβλέπων: Σοφός, Α.]
- Φούζας Γιώργος (2017), Η μετεκπαίδευση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα (1995-2012). Η περίπτωση των περιφερειακών Α.Ε.Ι. και το παράδειγμα του Διδασκαλείου Δημοτικής Εκπαίδευσης [Επιβλέπων: Βρατσάλης, Κ]
- Γιασιράνης Στέφανος (2020), Αυτορρυθμιζόμενη μάθηση και MOOCs: μια εναλλακτική πρόταση μη τυπικής εκπαίδευσης, [Επιβλέπων: Σοφός, Α.]
Διδακτορικές Διατριβές σε Εξέλιξη
- Τρέχα Στεργούλα, Μαθησιακές δυσκολίες και ψυχολογικές διεργασίες στο οικογενειακό πλαίσιο [Επιβλέπουσα: Τσαμπαρλή, Α.]
- Παράσχου Βασίλης, Blended Learning στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, εφαρμογή της μεθόδου της μικτής μάθησης στο μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας της Α΄ Τάξης του Λυκείου των ΕΠΑΛ [Επιβλέπων: Σοφός, Α.]
- Τσιμπηδάκης Χαρίδημος, Οικογένεια με παιδί με εγκεφαλική παράλυση, [Επιβλέπουσα: Τσαμπαρλή, Α.]
- Δημητρακάκης Κωνσταντίνος, Ψηφιακός γραμματισμός και ψηφιακό χάσμα πρακτικές πρακτικοβιωματικού και σχολικού μιντιακού γραμματισμού [Επιβλέπων: Σοφός, Α.]
- Αλεξίου Χαρίκλεια, Γονικότητα και αδελφική σχέση [Επιβλέπουσα: Τσαμπαρλή, Α.]
- Ταλλάντη Κωνσταντίνα, Η δυναμική των αδερφικών σχέσεων σε οικογένειες με κωφό παιδί [Επιβλέπουσα: Τσαμπαρλή, Α.]
- Χάλιος Ηλίας, Λειτουργία της οικογένειας και αδελφική σχέση [Επιβλέπουσα: Τσαμπαρλή, Α.]
- Τζόρτζογλου Φίλιππος, Μελέτη επίδρασης γνωστικών μεταβλητών στη διαδικασία εφαρμογής της επαυξημένης πραγματικότητας στην εκπαίδευση [Επιβλέπων: Σοφός, Α.]
- Τριανταφύλλου Αμαλία, Η οικογένεια με ένα παιδί με διαταραχή αυτιστικού φάσματος [Επιβλέπουσα: Τσιμπιδάκη, Α.]
- Χρήστου Αρχοντία, Η απεικόνιση του ατόμου με αναπηρία στα βιογραφικά και αυτοβιογραφικά κείμενα [Επιβλέπουσα: Τσιμπιδάκη, Α.]
7. Οργάνωση/Συνδιοργάνωση/Συμμετοχή σε Δράσεις
2016
- 2o ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ για την προώθηση της Οπτικοακουστικής Παιδείας. Το Εργαστήριο «Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση» σε συνεργασία με το Σχολικό Σύμβουλο της 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειάς Δωδεκανήσου, διοργανώνει επιμορφωτική δράση για την προώθηση της κινηματογραφικής παιδείας και του οπτικοακουστικού γραμματισμού. Δευτέρα 30 Μαΐου, ώρα 9:00-13:30, στο χώρο του εργαστηρίου.
- Επιμορφωτικό Σεμινάριο για Εκπαιδευτικούς: “Σύγχρονο, Ψηφιακό Σχολείο – Ρόδος 2016”. Οργάνωση: Δημοτικό Σχολείο Λάρδου, Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και ομάδα εργασίας «NEW MEDIA IN EDUCATION AND MEDIA LITERACY» του εργαστηρίου «ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»,Τρίτη 17/05/2016.
- Εργαστήριο κατασκευής εφαρμογών για κινητές συσκευές Android με το App Inventor, Σάββατο, 16 Απριλίου 2016, 10:00. Συνδιοργάνωση: Εργαστήριο Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση του ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Αιγαίου, 1ο ΕΠΑ.Λ./1ο Ε.Κ. Ρόδου. Επιμορφωτές εργαστηρίου: Κεφαλάκης Παύλος, Σπανός Δημήτρης.
- ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ: “Σπάσε τα δεσμά του φόβου – Πες όχι στο μίσος: Εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τη ρητορική του μίσους”. Οργάνωση: Κέντρο Προάσπισης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΚΕΠΑΔ), σε συνεργασία με τον Νορβηγικό Οργανισμό «The European Wergelang Center» και τη στήριξη του Εργαστηρίου «Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Αιγαίου, Δευτέρα 4 Απριλίου 2016.
2015
- Βιωματικό εργαστήριο για την προώθηση της κινηματογραφικής παιδείας και του γραμματισμού στα Μέσα. Το Εργαστήριο «Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση» » οργανώνει επιμορφωτική δράση για την προώθηση της κινηματογραφικής παιδείας και της μιντιακής ικανότητας. Τετάρτη 10 Ιουνίου, ώρα 18:00-20:00, στο χώρο του εργαστηρίου.
- E-Seminars: Εργαλειακή Χρήση των ΤΠΕ στα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων. Σεμινάριο μέσω Σύγχρονης Τηλεκπαίδευσης σε εκπαιδευτικούς της Δνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κορινθίας. Δνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κορινθίας (Τμήμα Σχολικών Δραστηριοτήτων) σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην εκπαίδευση, Π.Τ.Δ.Ε., Ρόδος, 27 Απριλίου – 07 Μάϊου 2015.
2014
- Hμερίδα με τίτλο “Σύγχρονο Ψηφιακό Σχολείο – Λάρδος 2014” στις 26 Φεβρουαρίου 2014, στο κτίριο του 1ου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου Λάρδου.
- Ημερίδα με τίτλο “Τάξη του μέλλοντος: Τα iPad στην εκπαίδευση” στις 16 Μαρτίου 2014, στο Αμφιθέατρο Ελευθέριος Γείτονας, Κολλέγιο Ρόδου.
- 4ήμερο Σεμινάριο Αυτοπροστασίας & Αυτοάμυνας με θέμα: “Σεξουαλική Βία: Μπορώ να Προστατέψω τον Εαυτό μου“. Συνδιοργάνωση: Συμβουλευτικός Σταθμός Πανεπιστημίου Αιγαίου & Πολιτιστικός Σύλλογος Έρευνας & Προώθησης Αυτοάμυνας Αυτοπροστασίας. Ημερομηνίες διεξαγωγής: Σάββατο 22/3/14 5-8μμ: Ψυχολογικές Διαστάσεις (εισήγηση και βιωματικό εργαστήριο), Σάββατο 29/3/14 5-8μμ: Τεχνικές & Τακτικές Αντιμετώπισης Σεξουαλικών Επιθέσεων, & Σάββατο 5/4/14 5-8μμ: Νομική Προστασία του Θύματος – Ποινές Δραστών & Κυριακή 6/414 11πμ-1μμ: Τεχνικές & Τακτικές Αντιμετώπισης Σεξουαλικών Επιθέσεων. Υπεύθυνες οργάνωσης τους Πανεπιστημίου: Αναστασία Τσαμπαρλή, Ασημίνα Τσιμπιδάκη, Μαρία Κλαδάκη, Μαρία Μπακαρή.
- Βιωματικό εργαστήριο «Ιχνηλατώ την Αναπηρία… Γράφω με Εικόνες» 29 Νοεμβρίου 2014, αίθουσα εκδηλώσεων «Ακταίον», 05:30μ.μ. Συνδιοργάνωση: Εργαστήριο Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση του ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Αιγαίου, ΠΜΣ «Παιδικό βιβλίο και Παιδαγωγικό υλικό» του ΤΕΠΑΕΣ Πανεπιστημίου Αιγαίου και Διεύθυνση Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου Ρόδου.
8. Δραστηριότητες
- Συνεργασία μεταξύ του Εργαστηρίου «Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση» του ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Αιγαίου και των εκπαιδευτηρίων “Ροδίων Παιδεία”.
- Συνεργασία μεταξύ του Εργαστηρίου «Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση» του ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Αιγαίου και του Κολλεγίου Ρόδου.
- Δίκτυο καινοτομίας και έρευνας εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικών μονάδων για το ψηφιακό σχολείο στο Αιγαίο.
- Συνεργασία μεταξύ του Εργαστηρίου «Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση» του ΠΤΔΕ, με το Συμβουλευτικό Σταθμό του Πανεπιστημίου Αιγαίου – Παράρτημα Ρόδου.
- Επιμορφωτικά προγράμματα μέσω e-Learning. Προγράμματα ΔΙΑ ΒΙΟΥ Μάθησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, 2012-16, https://e-epimorfosi.aegean.gr