Content outline
The course is a walkthrough of Modern Greek poetry and prose of the late 19th and the whole of the 20th century through the major historical stages, with the aim of becoming acquainted with the works of important poets and novelists. Attention to and comments will be made on representative literary texts, while there will also be a parallel examination of artistic movements of which the works belong. The course is divided into a theoretical and a practical part. With regard to the approach of the literary text, the focus will be on "internal" analysis, questions of form, thematic motifs, the style, the stylistic features, the function of narrative structures, the place and time and its integration in the historical context. There will also be an investigation into the talks and the selective relationships with other writers.
Learning outcomes
A. Knowledge: The aim of this course is for students to gain an overview on both the poetic and prosaic production of the late 19th and 20th Century, and for the social, political, historical, cultural conditions in which the poets and novelists lived and wrote, depending on literary theory, literary schools, currents and movements.
B. Skills: On completion of this course, students should be in a position to be able to shape their own attitudes and perceptions of the literary production of this period and have become able to approach an interpretative and critical literary text, utilizing the tools of Theory Literature.
Prerequisites
None.
Recommended Reading
a) Basic Textbooks:
-
Γεωργιάδου, Α. (2005). Η ποιητική περιπέτεια. Μια περιδιάβαση στη νεοελληνική ποίηση μέσα από τους κυριότερους ιστορικούς σταθμούς και τα λογοτεχνικά ρεύματα, Αθήνα: Μεταίχμιο
-
Παπαντωνάκης, Γ. (2009). Θεωρίες Λογοτεχνίας και ερμηνευτικές προσεγγίσεις κειμένων για παιδιά και νέους. Αθήνα: Πατάκης
-
Παπαρούση, Μ. (2004). Σε αναζήτηση της σημασίας. Αφηγηματολογικές προσεγγίσεις σε πεζογραφικά κείμενα του 19ου και του 20ού αι., Αθήνα: Μεταίχμιο
b) Additional References:
-
Δασκαλόπουλος, Δ. (επιμ.) (1996). Εισαγωγή στην ποίηση του Σεφέρη. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης
-
Ηλιοπούλου, Ι. (2014). Αναζητώντας τη Δέκατη τέταρτη ομορφιά. Αθήνα: Ύψιλον
-
Μόντης, Κ. (2014). Γράμματα στη Μητέρα. Εικαστική ερμηνεία Αντρέας Λαδόμματος. Εισαγωγή: Π. Βουτουρής, Λευκωσία: Εκδ. Ιδρύματος Κώστα Μόντη
-
Παπαλεοντίου, Λ. (επιμ.) (2007). Νίκος Νικολαϊδης ο Κύπριος (1884-1956). Αθήνα: Βιβλιόραμα
-
Πιερής, Μ. (επιμ.) (1994). Εισαγωγή στην ποίηση του Καβάφη. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης
-
Πυλαρινός, Θ. (2007). Μεθιστορία. Μύθος και Ιστορία στην ποίηση του Κυρ. Χαραλαμπίδη. Αθήνα: Ηρόδοτος
-
Saunier, G. (M.). (2001). Εωσφόρος και Άβυσσος. Ο προσωπικός μύθος του Παπαδιαμάντη. Αθήνα: Άγρα
-
Χριστοδουλίδου, Λ. «Η περιγραφή, ως αφηγηματική τεχνική, στη Νινέτ της Ζωρζ Σαρή», Κείμενα, τχ. 2, (ηλεκτρονικό περιοδικό: keimena.ece.uth.gr)
-
Χριστοδουλίδου, Λ. (2006). «Λειτουργία των αφηγηματικών δομών στη Νινέτ της Ζωρζ Σαρή», Πρόσωπα και προσωπεία του αφηγητή στην ελληνική παιδική και νεανική λογοτεχνία της τελευταίας τριακονταετίας, (επιμ. Γ. Παπαντωνάκης), Αθήνα: Πατάκης, 305-328
-
Χριστοδουλίδου, Λ. «Αναπαραστάσεις του αλεξανδρινού τόπου στον Μάγκα της Πηνελόπης Δέλτα», Πρακτικά Α΄ Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικού Πολιτισμού στην Αίγυπτο: Ο ελληνισμός στα τέλη του 19ου αιώνα. Ιστορικότητα, βιογραφία, μυθοπλασία και γλώσσα στο έργο της Πηνελόπης Δέλτα (Κάιρο – Αλεξάνδρεια, 7-9 Απριλίου 2009) (επιμ. Μ. Φραγκή), Κάιρο, Αλεξάνδρεια: Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο Καΐρου (Ε.Π.Κ.Κ.), 178-186.
Learning Activities and Teaching Methods
.
Assessment/Grading Methods
The evaluation of the course will be either by submitting an assignment or an oral examination or a combination of both.
Language of Instruction
Greek.
Μode of delivery
Face-to-face.