Εισαγωγή
Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της ομάδας εργασίας Ψηφιακά Μέσα στην Εκπαίδευση και Γραμματισμός στα Μέσα (www.mediapedagogy.gr) του Εργαστηρίου Ψυχολογίας, Παιδαγωγικών Ερευνών και Μέσων στην Εκπαίδευση εστιάζουμε στην κινηματογραφική και οπτικοακουστική παιδεία για την αξιοποίηση της ταινίας στην εκπαίδευση. Ακολουθεί σύντομη επισκόπηση των δραστηριοτήτων της ομάδας εργασίας
Μαθήματα σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο (σύνδεσμός προς τη σελίδα με τα βίντεο)
- Παιδαγωγική αξιοποίηση κινηματογράφου, ρεπορτάζ, ντοκιμαντέρ στην Εκπαίδευση Διαδικασία- Γραμματισμός στα Μέσα (ΕΑ0068)
- Εργαστήριο δημιουργίας εκπαιδευτικής ταινίας για τη σχολική δια ζώσης και εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση (ΕΒ02)
Επιμορφωτικές δράσεις
7/11/2020 – 30/7/2021 | Το βίντεο στην εκπαίδευση. Επιμορφωτικό πρόγραμμα 7 μηνών. |
1/11/2016 – 11/12/2016 | Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό πρόγραμμα 6 εβδομάδων. |
2015/6 | Γνωρίζοντας τη γλώσσα του κινηματογράφου: Εργαστήριο στη δομή της κινηματογραφικής αφήγησης. |
2016/6 | Επαφή και εξοικείωση με την κινηματογραφική εικόνα – Εργαστήριο για την προώθηση της Οπτικοακουστικής Παιδείας. |
2017/6 | Γνωρίζοντας το Stop Motion Animation: Εργαστήριο για την αξιοποίηση της κινούμενης εικόνας στην εκπαιδευτική διαδικασία |
1/11/2018 -11/12/2018 | Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό πρόγραμμα 6 εβδομάδων. |
2019/5 | Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές αξιοποίησης ταινίας στην εκπαίδευση. 4η Επιστημονική Ημερίδα. |
2018/10-2018/11 | Ψηφιακό Γραμματισμό με Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά – Α΄ Κύκλος |
2019/2-2019/3 | Ψηφιακό Γραμματισμό με Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά – Β΄ Κύκλος |
Συμμετοχή ως κριτής σε φεστιβάλ ταινιών
2017 | Διεθνής διαγωνισμό παραγωγής εκπαιδευτικής ταινίας Edit Video Challenge |
2017 | Διοργάνωση του 1ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Ταινιών Μικρού Μήκους της Δ.Δ.Ε. Β΄ Αθήνας, «Filmmakers 2017 – Oι μαθητές κινηματογραφούν |
2018 | Διεθνής διαγωνισμό παραγωγής εκπαιδευτικής ταινίας Edit Video Challenge» |
2018 | Διοργάνωση του 1ου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Ταινιών Μικρού Μήκους της Δ.Δ.Ε. Β΄ Αθήνας, «Filmmakers 2018 – Oι μαθητές κινηματογραφούν» |
2018 | «ΣYΝΘΕΣΙΣ» 2ο Φεστιβάλ Εκπαιδευτικών Ταινιών Μικρού Μήκους |
Επισκόπηση ταινιών που έχουν παραχθεί
Παρουσιάζεται επιλεκτικά μερικές ταινίες που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο μεταπτυχιακών μαθημάτων για εκπαιδευτικούς σκοπούς http://tinyurl.com/y6s975dd
Ενδεικτικά:
Abdullah τρέιλερ 00:08:51 Ντοκιμαντέρ
Απόκληρος τρέιλερ 00:04:45 Μουσική ταινία
Παναγιά του Κάστρου τρέιλερ 00:12:45 Ντοκιμαντέρ ιγα τη Σϋμη
Ελπίδα τρέιλερ 00:14:05 Μυθοπλασία για τα ναρκωτικά
Ασπίδα τρέιλερ 00:07:15 Μυθοπλασία για την ξενοφοβία
Thilafushi- Η «Χωματερή» των Μαλδίβων τρέιλερ 00:15:03 Ντοκιμαντέρ για την περιβαλλοντική εκπαίδευση
Περιοδικά από την ομάδα
Παιδαγωγικά Ρεύματα στο Αιγαίο
12ο τεύχος: Προσεγγίσεις ανάλυσης κινηματογραφικής ταινίας στην εκπαίδευση
Open Journal of Animation, Film and Interactive Media in Education and Culture [AFIMinEC]
1ο τεύχος: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/AFIMEC/issue/view/1559/showToc
Δημοσιεύσεις
Σοφός, Α. Κλαδάκη, Μ., Γεωργιάδου, Δ. (2009). Ο Κινηματογράφος ως Μέσο Διαθεματικής Διδασκαλίας: Μια Εφαρμογή στα Πλαίσια του Προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης. Στο: Γκόβας, Ν. (Επιμ.), Θέατρο και εκπαίδευση στο κέντρο της σκηνής (σελ. 252-263). Αθήνα: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Σοφός, Α. (2014). Παιδαγωγική Αξιοποίηση κινηματογραφικής ταινίας και βίντεο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σοφός, Α, Βρατσάλης Κ. (Επιμ.). Παιδαγωγική Αξιοποίηση Νέων Μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία (σελ. 119 – 146). Αθήνα: ΙΩΝ
Σοφός, Α. (2015). Αξιοποίηση ψηφιακού φιλμ στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής μάθησης. Κείμενο μελέτης του μαθήματος «Ηλεκτρονική Μάθηση – Παιδαγωγικές Αρχές», ΠΜΣ Νέες Μορφές Εκπαίδευσης και Μάθησης. ΤΕΠΑΕΣ. Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Σοφός, Α. (2018). Μεθοδολογία δόμησης ταινίας – το ταξίδι του ήρωα. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. ΠΤΔΕ. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Λιάμης, Θ. (2017 – 2018). Βασικές Γνώσεις για το Animation. Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό Πρόγραμμα. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Λιάμης, Θ. (2017 – 2018). Σχεδιασμός βασικών βημάτων και ενεργειών για την παραγωγή. Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό Πρόγραμμα. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Λιάμης, Θ. (2017 – 2018). Εργαλεία επεξεργασίας ήχου και εικόνας. Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό Πρόγραμμα. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Λιάμης, Θ. (2017 – 2018). Οργάνωση και δημιουργία Animation. Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό Πρόγραμμα. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Λιάμης, Θ. (2017 – 2018). Παιδαγωγική αξιοποίηση του Animation. Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό Πρόγραμμα. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Λιάμης, Θ. (2017 – 2018). Ανάλυση και αξιολόγηση παραγωγών Animation. Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό Πρόγραμμα. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Παπαδημητρίου, Σ. (2018 – 2019). Εισαγωγή – Πρόσβαση και Αναζήτηση Ο/Α πόρων. Πρόγραμμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης». Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Παπαδημητρίου, Σ. (2018 – 2019). Ένταξη σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης και Παιδαγωγική Αξιοποίηση. Πρόγραμμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης». Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Παπαδημητρίου, Σ. (2018 – 2019). Μικτή μάθηση – Flipping Classrooms. Πρόγραμμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης». Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Παπαδημητρίου, Σ. (2018 – 2019). Κριτική Προσέγγιση Ο/Α Μέσων. Πρόγραμμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης». Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Παπαδημητρίου, Σ. (2018 – 2019). Δημιουργική Παραγωγή – Μέθοδοι. Πρόγραμμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης». Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Παπαδημητρίου, Σ. (2018 – 2019). Δημιουργική Παραγωγή Ο/Α έργων. Πρόγραμμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης». Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Γιασιράνης, Σ. & Σοφός, Α. (2020). Δημιουργώντας βίντεο για τα Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα (MOOCs). Στο Α. Σοφός, Α. Τσιμπιδάκη, Ε. Σκούρτου, Εμ. Φωκίδης, Π. Καραμούζης (Επιμ.) Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές αξιοποίησης ταινίας στην εκπαίδευση, 4η επιστημονική ημερίδα ΠΜΣ, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, 19 Μάϊου 2019, σελ. 105-118. Ρόδος. Αθήνα: Γρηγόρης.
Γιασιράνης, Σ. & Σοφός, Α. (2021). Διαδικασία και καλές πρακτικές για τη δημιουργία ενός βίντεο Talking head για τα MOOCs. Παιδαγωγικά Ρεύματα στο Αιγαίο, 12, σσ. 116-127. ISSN 1790-5532. http://revmata.pre.aegean.gr/new-issue.html
Γιασιράνης Σ., Σοφός Α. (Λοΐζος), & Κώστας Α. (2023). Κριτήρια Ποιότητας Βίντεο για τα Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα (MOOCs). Open Journal of Animation, Film and Interactive Media in Education and Culture [AFIMinEC], 4(1). https://doi.org/10.12681/afiinmec.34574
Σοφός Α. (Λοΐζος), & Γιασιράνης Σ. (2023). Σχεδιασμός, παραγωγή και εκπαιδευτική αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης. Open Journal of Animation, Film and Interactive Media in Education and Culture [AFIMinEC], 4(1). https://doi.org/10.12681/afiinmec.34268
Σοφός, Α., Γιασιράνης, Στ. (2023). Εκπαιδευτικοί και μαθητές ως παραγωγοί ψηφιακών αφηγήσεων: Ζητήματα εκπαιδευτικής χρήσης. Στο Μ. Κλαδάκη, Κ. Μαστροθανάσης (Επιμ.) Αναδυόμενες τεχνολογίες στο εφαρμοσμένο θέατρο και στο εκπαιδευτικό δράμα, σελ. 67-88. Αθήνα: Gutenberg. ISBN 978-960-01-2431-6
Σοφός Α. (Λοΐζος), & Γιασιράνης Σ. (2024). Εκπαιδευτική αξιοποίηση της ταινίας στην τάξη: Διδάσκοντας με το τετράδιο εκπαιδευτικής ταινίας. Open Journal of Animation, Film and Interactive Media in Education and Culture [AFIMinEC], 5(1). https://doi.org/10.12681/afiinmec.38356
Ηλεκτρονικές σημειώσεις μελέτης
Σοφός, Α. (2015). Αξιοποίηση ψηφιακού φιλμ στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής μάθησης. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Σοφός, Α. (2016). Υποτιτλισμός ταινίας. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Σοφός, Α. (2017). Μεθοδολογία ανάλυσης κινηματογραφικής ταινίας. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Σοφός, Α. (2017). Ψηφιακά Βιντεομαθήματα – Θεωρητικό υπόβαθρο για τη δημιουργία εκπαιδευτικών βιντεομαθημάτων. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Σοφός, Α. (2018). Η σχέση του εκπαιδευτικού σεναρίου με το κινηματογραφικό και ο ρόλος του επαγγελματία εκπ/κού ως σκηνοθέτη εμπειριών μάθησης. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Σοφός, Α. (2018). Μεθοδολογία δόμησης ταινίας – το ταξίδι του ήρωα. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. ΠΤΔΕ. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α. (2018). Ανάλυση και εκπαιδευτική αξιοποίηση της ταινίας “Λαθρεπιβάτης”. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Σοφός, Α. (2018). Ανάλυση της ταινίας “Υπατία”. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Γιασιράνης, Σ. Σοφός, Α. (2018). Δημιουργία διαδραστικής ταινίας σε ηλεκτρονικό περιβάλλον. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Γιασιράνης, Σ. Σοφός, Α. (2018). Επεξεργασία οπτικοακουστικής ταινίας με το Camtasia. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Σοφός, Α. (2019). Σενάριο – Χαρακτηριστικά και βήματα δημιουργίας. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Σοφός, Α. (2019). Μοντάζ – θεωρητικές προσεγγίσεις. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Σοφός, Α. (2019). Ντοκιμαντέρ και τα είδη του. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Σοφός, Α. (2020). Παιδαγωγικά χαρακτηριστικά οπτικοακουστικών ειδών . Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Σοφός, Α. (2020). Ανάλυση λόγου ως εργαλείου ανάλυσης κινηματογραφικών κειμένων στην διαπολιτισμική εκπαίδευση. Ηλεκτρονικές σημειώσεις. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος.
Επιμορφωτικό Υλικό Μελέτης
Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της
Σοφός, Α., Λιάμης, Θ. (2017 – 2018). Βασικές Γνώσεις για το Animation. Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό Πρόγραμμα. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Λιάμης, Θ. (2017 – 2018). Σχεδιασμός βασικών βημάτων και ενεργειών για την παραγωγή. Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό Πρόγραμμα. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Λιάμης, Θ. (2017 – 2018). Εργαλεία επεξεργασίας ήχου και εικόνας. Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό Πρόγραμμα. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Λιάμης, Θ. (2017 – 2018). Οργάνωση και δημιουργία Animation. Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό Πρόγραμμα. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Λιάμης, Θ. (2017 – 2018). Παιδαγωγική αξιοποίηση του Animation. Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό Πρόγραμμα. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Λιάμης, Θ. (2017 – 2018). Ανάλυση και αξιολόγηση παραγωγών Animation. Κινούμενη Εικόνα (Animation) και η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της. Επιμορφωτικό Πρόγραμμα. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης
Σοφός, Α., Παπαδημητρίου, Σ. (2018 – 2019). Εισαγωγή – Πρόσβαση και Αναζήτηση Ο/Α πόρων. Πρόγραμμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης». Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Παπαδημητρίου, Σ. (2018 – 2019). Ένταξη σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης και Παιδαγωγική Αξιοποίηση. Πρόγραμμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης». Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Παπαδημητρίου, Σ. (2018 – 2019). Μικτή μάθηση – Flipping Classrooms. Πρόγραμμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης». Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Παπαδημητρίου, Σ. (2018 – 2019). Κριτική Προσέγγιση Ο/Α Μέσων. Πρόγραμμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης». Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Παπαδημητρίου, Σ. (2018 – 2019). Δημιουργική Παραγωγή – Μέθοδοι. Πρόγραμμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης». Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σοφός, Α., Παπαδημητρίου, Σ. (2018 – 2019). Δημιουργική Παραγωγή Ο/Α έργων. Πρόγραμμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης «Ψηφιακός Γραμματισμός σε Οπτικοακουστικά Μέσα σε Διαδικτυακά Περιβάλλοντα Μάθησης». Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Σχετικές Ανακοινώσεις
- Συμμετοχή φοιτητών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης στον Διεθνή Διαγωνισμό Παραγωγής Εκπαιδευτικής Ταινίας “Edit Video Challenge 2017”. Δείτε την ανακοίνωση εδώ.
Επικοινωνία
Συντονιστής της ομάδας και Δ/ντης του Εργαστηρίου είναι ο Καθηγητής Αλιβίζος Σοφός.
Διεύθυνση Εργαστηρίου: Δημοκρατίας 1, Ρόδος 85132, Κτίριο Κλεόβουλος, 1ος όροφος, Αίθουσα 8, Τηλ./FAX: 22410 99293